Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Aktualności (Kwiecień 2016)

Ciepły Jowisz na planetarny jubileusz

Na stronie UMK znajdziemy szczegółowe informacje na temat odkrycia dokonanego przez międzynarodowy zespół astronomów kierowany przez prof. Andrzeja Niedzielskiego z Centrum Astronomii UMK. Zespół odkrył bardzo egzotyczną planetę, tak zwanego ciepłego Jowisza, przy bardzo starej, blisko dwukrotnie bardziej masywnej niż Słońce gwieździe. To już dwudziesty układ planetarny odkryty przez astronomów z UMK. Link do wiadomości: http://www.umk.pl/wiadomosci/?id=20160426105700

AG Pegasi - now a classical symbiotic star?

An outburst of the symbiotic nova AG Peg was observed in the second half of 2015. On the base of long term observations and studies, the star is considered as the slowest nova ever observed. A comparison of recent and previous observations shows that the nova stage is finished and the outburst of AG Peg in 2015 is a classical symbiotic star outburst. Additionally, there is some evidence for similarities of the recent AG Peg high activity and the hot and cool outbursts observed in AG Dra.

"Kosmiczna zabawa w chowanego"

Zespół badawczy pod kierownictwem prof. dr hab. Marian Szymczak w składzie: dr Anna Bartkiewicz, dr Marcin Gawroński, dr Paweł Wolak i mgr Mateusz Olech zaobserwował nieznane dotąd zjawisko naprzemiennej emisji fal radiowych przez cząsteczki metanolu i pary wodnej wokół młodej gwiazdy. Więcej informacji: http://www.umk.pl/wiadomosci/?id=20160418133206
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów badawczych!

Dziewczyny do Ścisłych w Centrum Astronomii

7 kwietnia 2016 r. Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UMK już po raz siódmy zaprosił wszystkie dziewczyny na specjalnie przygotowany Dzień Otwarty dla Dziewczyn.

100_0542.jpg
Fot. K. Bartkiewicz

Modelowanie gwiazd typu W UMa i błękitnych maruderów w gromadach kulistych

prof. Kazimierz Stępień z OA UW

Za pomocą zaproponowanego przeze mnie modelu ewolucyjnego chłodnych gwiazd kontaktowych policzyliśmy (wraz z Marcinem Kiragą) dużą serię modeli takich gwiazd z parametrami charakterystycznymi dla gromad kulistych. Wyniki potwierdziły obserwacje Janusza Kałużnego, że gwiazdy kontaktowe nie występują w dolnej części Ciągu Głównego tych gromad.

The origin and evolution of LIGO's first gravitational-wave source

dr hab. Krzysztof Bełczyński

The Laser Interferometric Gravitational-wave Observatory (LIGO) has detected gravitational waves from the merger of two 30Msun black holes (Abbott et al. 2016). An earlier prediction (Belczynski et al. 2010a) that binary black holes would constitute the first detection was therefore borne out, but predictions of merger rates have varied over several orders of magnitude (Abadie et al. 2010). We have generated and analyze a suite of models, each with 640 million simulations of black hole formation and mergers under a range of environmental conditions and physical processes.

Prof. Michał Hanasz powołany w skład komitetu PAN

Prof. dr hab. Michał Hanasz z Centrum Astronomii UMK został powołany w skład Komitetu Astronomii PAN na kadencję 2016-2020 r.